„Notatki poznańskie” to projekt holenderskiego artysty-fotografika Ruben van Luijk, będący jego impresyjną relacją z miejscem tymczasowego zamieszkania – miastem Poznań. To właśnie czas, jego bieg, w relacji do miejsca wydaje się być punktem odniesienia prezentowanych fotografii. Zdjęcia nie stanowią jednak prostego zapisu miejsc i sytuacji. Są one bowiem silnie naznaczone wybraną przez autora formą ich wywołania. Umieszczone na starym papierze, nabierają samoistnie, poprzez specyficzną materię podłoża, cech intymnego dokumentu – świadectwa emocji obserwatora w kontakcie z ukazanymi lokalizacjami. Ów brak obiektywizmu jest tym, co buduje ich wewnętrzną, jakby dodaną, narrację. Widz uczestniczy dzięki temu w jednostkowym i niepowtarzalnym doświadczeniu wizualnym, w którym współczesne obrazy stają się świadectwem przeszłości; są efemeryczne i „uciekają” przed prostym, kategoryzującym spojrzeniem. Tym samym odwołują się w większym stopniu do pojmowania emocjonalnego, a nie rozumowego tego co na nich przedstawione.

Ulica Podgórna, Poznań

Ulica Głogowska, Poznań

Ulica Niepodległósci, Poznań

Rondo Kaponiera, Poznań

Park Adama Mickiewicza, Poznań

Park Kaprowicza, Poznań

Ulica Głogowska, Poznań

Ulica Głogowska, Poznań


Ruben van Luijk to holenderski artysta wizualny mieszkający obecnie w Polsce. Ma słabość do wszystkiego, co jest przestarzałe – zwłaszcza do metod tworzenia obrazów przy użyciu starych, analogowych kombinacji optyki i chemii. Po rozpoczęciu fotografowania na początku nowego tysiąclecia za pomocą taniego, kupionego z drugiej ręki Pentaxa KM, zaczął używać Agfa Clack, średnioformatowego aparatu z lat pięćdziesiątych. Twórca lubi eksperymentować z fotografią natychmiastową (polaroid) i filmem 8 mm. Pracuje w ciemni, wywołując własne czarno-białe odbitki. Czasami pracuje z jeszcze bardziej archaicznymi technikami, takimi jak drukowanie przy użyciu gumy i kazeiny. Nie wstydzi się nostalgii, ale jednocześnie stara się odtwarzać rzeczywistość na swój własny, całkowicie osobisty sposób, bez rekonstrukcji stylów fotograficznych z przeszłości. Wszystkie jego prace są unikatowe.

Ruben van Luijk miał i / lub ma inne życie jako pisarz (w języku niderlandzkim), wydawca / redaktor, nauczyciel i historyk. (Jeśli w google zobaczysz monografię o historii satanizmu wyskakującą w wynikach wyszukiwania po wpisaniu jego imienia i nazwiska, to: tak, napisał to.)

https://rubenvanluijk.wordpress.com/

Publikacje
Rotterdammers (Leporelloreeks # 1. Rotterdam, Nadorst 2019)

Petit manuel pour se balancer à un arbre (Rotterdam, Nadorst 2013)
Betreden op eigen risico. Rotterdamse slooplocaties in beeld (Maassluis, De Brouwerij 2008/2009)
Fotografowanie Paryża. Paris Photographée. Parijs gefotografeerd. Paris Fotografiert (Utrecht, Kaasschaaf Uitgeverij 2007)

Wystawy grupowe i „duetowe”
Motorfoto / Rotterdammers, Galerie Serruys, Rotterdam, wrzesień – październik 2019
Tableaux du trottoir / Cheerful Porn, Mi Camera, Zeist, styczeń 2017
Kunst onder de honderd, wystawa pop-up, Rotterdam, wrzesień – październik 2016 r
Carte Blanche, Galerie Werklicht, Rotterdam, kwiecień 2015 r
Domgeving / Meer dan de Dom, wystawy pop-up, Utrecht, październik – listopad 2004

Odbyte kursy
druk dichromianu gumy, Atelier Polychrome, Middelburg, październik 2012 r

Projekty w toku
Notatki poznańskie – Migawki Clack Poznań, Polska, wydrukowane na papierze dokumentowym z czasów Paktu Warszawskiego.
Girls Running Nude (tytuł roboczy) – Zdjęcia z nagrań Super8 dziewcząt biegających nago przez naturę
Nature Morte – kazeina i kolorowe wydruki z pozytywnych slajdów dioram natury w wybranych europejskich muzeach


Avatar photo
Poznań Art Week

PAW jest festiwalem artystycznym zainaugurowanym w 2017 roku w stolicy Wielkopolski w celu stworzenia wspólnego programu kulturalnego publicznych i prywatnych instytucji działających na polu sztuk wizualnych.