15-17.06.2023
Collegium da Vinci / Galeria Centrala

Program:

15.06.2023 wykłady Xaviera Bermudeza, dyrektora Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku; Klausa Welpa, grafika i aktywisty z Finlandii; Grzegorza Myćki, grafika, wykładowcy i animatora kultury z Poznania; Agaty Kulczyk, graficzki, wykładowczyni i organizatorki wydarzeń kulturalnych; Mateusza Bieczyńskiego, prawnika i historyka sztuki, badacza historii polskiego plakatu powojennego

Wystawa

12-18.06.2023 wystawa Klausa Welpa w Galerii Centrala

17.06.2023 wystawa „Plakacistki” w Collegium Da Vinci
17.06.2023 artist talk i finisaż wystawy Klausa Welpa „Design Political Activism”

Program Poznań Art Week Poster Days skoncentrowany był wokół pytania o społeczno-sprawczą role projektowania graficznego w odniesieniu do różnych formatów organizacji wydarzeń kulturalnych. Osią prowadzonych wykładów, prezentacji i dyskusji było pytanie o potrzebę tworzenia ramy instytucjonalnej dla działalności graficznej w służbie społecznego aktywizmu.

Xavier Bermudez przedstawił sylwetkę Josepha Renau, hiszpańskiego artysty, który był również związany z Meksykiem. Choć jest on znany przede wszystkim ze swojej pracy propagandowej podczas hiszpańskiej wojny domowej po stronie komunistów, to wśród swoich dokonań ma także stworzenie fototapet Pawilonu Hiszpańskiego na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu w 1937 r., serie fotomontaży zatytułowanych „Fata Morgana” oraz – bodaj najsłynniejszej w jego dorobku – „The American Way of Life”, a także malowidła ścienne i obrazy wykonane w Meksyku, takie jak „Tropic”, datowane na 1945 r. Xavier Bermudez opowiadał o nie znanej w Polsce twórczości plakatowej artysty dedykowanej przemysłowi filmowemu. Plakatu Renaua zostały włączone jako wystawa towarzysząca do programu Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Bermudez opowiadając historię tych plakatów zwrócił uwagę na współpracę artysty z żoną, Manuelą Bellester, która opracowała typografię na wszystkich jego plakatowych projektach. W dyskusji zwrócił on również uwagę na pozytywną tendencję w liczbie uczestniczek organizowanej przez niego imprezy, która zbliża się do 50% na poziomie liczby zgłoszeń.

Klaus Welp, grafik i aktywista narodowości fińskiej i niemieckiej związany m.in. z Greenpeacem oraz Amnesty International prezentował swoją twórczość, wyjaśniając główne motywacje do podejmowanych przez siebie działań. Twórca studiował różne dziedziny komunikacji wizualnej na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach, Uniwersytecie Sztuk Plastycznych Xalapa w Meksyku oraz na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie. Podczas czteroletniego pobytu w Meksyku założył bar „Tabu” i realizował wystawy, spektakle taneczne, teatralne i koncerty. Po dwuletnim pobycie w Berlinie przez osiem lat pracował jako dyrektor artystyczny i fotograf dla fińskiego magazynu kulturalno-politycznego Voima. Prowadził także parodystyczną grupę reklamową „Adbusters Finland”, publikując comiesięczne wywroty w magazynie Voima iw Internecie. Projekt zakończył się książką i wystawą „Louserit Vuittuun” (ang. F***k the loosers), a także został nagrodzony nagrodą Salli Journalism Award.

W zakresie dziennikarstwa wizualnego i ilustracji współpracował we wszystkich głównych fińskich gazetach i czasopismach oraz zaprojektował ponad 100 znaczków pocztowych w Finlandii. Welp brał udział w wielu projektach organizacji pozarządowych, a także realizował różne projekty dla Greenpeace Finlandia. Był wielokrotnie nagradzany zarówno na arenie międzynarodowej, jak i krajowej za swoją pracę w zakresie ilustracji, projektowania graficznego, znaczków i filmów. Welp uczył ilustracji i zagłuszania kultury na Uniwersytecie Aalto w Helsinkach, Uniwersytecie w Tampere i Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Kauniainen. Zasiadał w jury wielu krajowych i międzynarodowych konkursów, m.in. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lahti, Międzynarodowego Biennale Plakatu w Meksyku i TISDC-Tajwan. Welp zrealizował teledyski, zwiastuny festiwali filmowych, reklamę wydarzeń kulturalnych oraz krótkie filmy dokumentalne do różnych celów. Welp Productions jest w pełni wyposażone do produkcji wideo na dużą skalę (kamera, dron, dźwięk, światło), posiada greenscreenstudio i dużą sieć profesjonalistów w zakresie kamery, światła, dźwięku, scenografii, cateringu, postprodukcji itp. Studio Welp znajduje się w Helsinkach w dawnym szpital psychiatryczny w Lapinlahti, który w ostatnich latach został przekształcony w ośrodek społeczno-kulturalny.

Trzeci mówca, Grzegorz Myćka zaprezentował działania podejmowane samodzielnie, w ramach kolektywów artystycznych oraz prowadzonych przez siebie grup wykładowych w przestrzeni publicznej. Skupił się na realizacji murali oraz działań efemerycznych w kontekście publicznym. Jego twórczość charakteryzuje się specyficznym, abstrakcyjnym humorem, poczuciem ironii, zdawkowym stosowaniem koloru i wręcz ascetycznie surową formą budują niecodzienną wizję świata, w którym obraca się ich autor. W przeciwieństwie do jego własnych artystycznych wyborów dzieła realizowane przy współpracy z jego uczniami są pełne koloru i optymizmu. Istotną przesłania płynącego z prezentowanych działań było tworzenie relacji poprzez aktywność twórczą.

Last but not least, głos zabrała Agata Kulczyk, prezentując rozwijany wraz z Lucyną Talejko-Kwiatkowską projekt „12 lekcji o konstytucji”. Jest to działanie prospołeczne stanowiące wynik współpracy Pracowni Grafiki Informacyjnej Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Katedry Postępowania Karnego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu poświęcony zwiększaniu świadomości prawnej w zakresie tzw. praw podstawowych. Celem warsztatów jest stworzenie okazji do współpracy grafików i prawników oraz znalezienie graficznej formy przekazu dla treści związanych z prawem. Założeniem każdej z edycji było stworzenie 12 infografik, z których każda będzie objaśniać istotę jednego z praw konstytucyjnych opublikowanych następnie w formie drukowanego kalendarza.

Mateusz Bieczyński, który był moderatorem całego spotkania mówił o historii plakatu polskiego powojennego, przede wszystkim zaś udziale polskich plakacistów w kształtowaniu relacji międzynarodowych, ale także o udziale kobiet w projektowaniu plakatu. Moderator panelu dyskusyjnego wspomniał o polskich artystkach takich jak m.in. Zofia Sryjeńska, Liniana Baczewska, Barbara Baranowska, Teresa Byszewska, Ewa Frysztak, Anna Gosławska.

Ponadto Mateusz Bieczyński zaprezentował twórczość Grzegorza Marszałka w związku z realizowanym projektem NCN zatytułowanym „Polska Szkoła Plakatu – geneza, ewolucja, kontynuacja, tradycja” (2018/31/B/HS2/03805) finansowanym w programie OPUS. Prelegent zaprezentował świeżo wydaną książkę monograficzną poświęconą temu artyście.

Towarzyszyła temu prezentacja prac polskich artystek powojennych oraz rozmowa z Xavierem Bermudezem, który zwrócił uwagę na istotną rolę, którą w projektowaniu plakatów odegrały żony projektantów, przede wszystkim na przykładzie działalności żony Josepha Renau, która wykonała typografię do większości jego dzieł plakatowych.

W ramach wizyty Xaviera Bermudeza i Klausa Welpa w Poznaniu zorganizowane zostało także wspólne zwiedzanie wystaw – Kenyi Hary w Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz Grzegorza Marszałka w Starym Browarze. Goście zostali serdecznie przyjęci przez Panią Annę Grabowską-Konwent w Galerii Plakatu Muzeum Narodowego w Poznaniu. Dla gości zapoznanie się z warsztatem pracy muzealnika w największej w Polsce kolekcji plakatu było bardzo ważnym doświadczeniem.

edycja 2023

Avatar photo
Poznań Art Week

PAW jest festiwalem artystycznym zainaugurowanym w 2017 roku w stolicy Wielkopolski w celu stworzenia wspólnego programu kulturalnego publicznych i prywatnych instytucji działających na polu sztuk wizualnych.