Z Eduardo Davitem, urugwajskim plakacistą, zwycięzcą konkursu „140 lat komunikacji publicznej w Poznaniu” , zorganizowanego w ramach Poznań Art Week 2021 „Reaktywacja” rozmawia Mateusz Bieczyński

Mateusz Bieczyński (MB): Davidzie, czy mógłbyś podzielić się z nami swoją historią, jak zaczęła się Twoja przygoda z plakatem?

Eduardo Davit (ED): Pracuję we własnym studiu projektowym w mieście Colonia del Sacramento w Urugwaju jako grafik-samouk i fotograf.

Pasjonuję się projektowaniem graficznym, a zwłaszcza projektowaniem plakatów, podkreślając moje przesłanie i wkład w społeczeństwo.

Od 2000 roku pracowałem nad projektami projektowymi, brandingowymi i konsultingowymi dla firm i rządowych departamentów. Do tego stopnia, że w 2018 roku wraz z dwoma innymi projektantami z mojego miasta stworzyliśmy festiwal Uruguay Cartel, międzynarodowe wydarzenie projektowania plakatów, które przybiera formę wystaw, prelekcji i warsztatów.

Zostałem wybrany lub zaproszony do wielu imprez i wystawiałem swoje prace w ponad 25 krajach na najważniejszych wydarzeniach i biennale projektowania plakatów.

MB: Tworzysz wiele plakatów, które odpowiadają na aktualne problemy społeczne. Jak wybierasz tematy, które projektujesz?

ED: Jeśli w zasadzie to tematy społeczne mi się podobają, takie, które mobilizują i dają punkt wyjścia do tworzenia. Tematyka plakatów pojawia się w działaniach „dodatkowych”, które podejmuję tworząc prace za pośrednictwem których naprawdę mogę wyrazić to, co chcę powiedzieć, wyrazić swoje niezadowolenie z codziennych spraw, społeczeństwa w ogóle, a także, w których mogę bawić się różnymi technikami i stosować je poza formatem zawodowym… codziennie. Niektóre z tematów wywodzą się wprost z haseł konkursowych. Są odpowiedzią na nie. Konkursy lub wystawy, w których zwykle biorę udział stają się pretekstem do tworzenia nowych plakatów.

MB: Czy masz jakieś konkretne plakaty, z którymi się identyfikujesz?

ED: Nie wiem, czy utożsamiam się z jakimś konkretnym plakatem, ale jest plakat, który wiele dla mnie znaczy i jest to plakat White Pollution wybrany m.in. na Warszawskie Biennale oraz nagrodzony Złotą Nagrodą Graphis Protest Poster .

To plakat mówiący o problemie używania różnego rodzaju wyrobów z tworzyw sztucznych, w tym przypadku butelek PET, który ma istotne konsekwencje dla środowiska, zwłaszcza w oceanach, plakat protestacyjny, który ma przypominać o zagrożeniach, jakie niosą ze sobą tworzywa sztuczne i inne zanieczyszczenia, które mają wpływ na życie morskie.

MB: Co uważasz za swoje największe dotychczasowe osiągnięcie?

ED: Moim największym osiągnięciem jest to, że swoją pracą mogę wnieść coś, dzięki czemu możliwa jest zmiana pewnych sytuacji, które szkodzą nam jako społeczeństwu. Jeśli któryś z moich plakatów skłoni kogoś do zastanowienia, refleksji lub zmiany nawyków na jakiś temat, to myślę, że to jest moje największe osiągnięcie.

MB: W dzisiejszych czasach plakat przekształcił się w pole swobodnej twórczości, a porządek zewnętrzny nie jest już warunkiem jego powstania. Czy uważasz, że medium plakatowe przetrwa konkurencję z innymi, bardziej agresywnymi mediami?

ED: Myślę, że tak, gazety się nie skończyły, książki też nie, po co miałby to robić plakat? Ma on dziś do dyspozycji nawet inne sposoby rozpowszechniania, takie jak sieci społecznościowe. Co prawda plakaty nie są one do tego stworzone, ale nowe media zapewniają im inną widoczność. Dzięki nim mogą krążyć po całym świecie. Z mojego punktu widzenia projektowanie plakat zawsze będzie kwintesencją komunikacji.

MB: Czy obecnie pracujesz nad nowym projektem? Jakie będzie Twoje następne wyzwanie?

ED: Zawsze są nowe projekty do zrealizowania, w których staram się zastosować dobry pomysł, ruszając z nimi do przodu…


Festiwal Poznań Art Week 2023 „Lokalnie” został sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Interwencje 2023” oraz ze środków Urzędu Miasta Poznania.

edycja 2023

Avatar photo
Mateusz M. Bieczyński

Prawnik, historyk sztuki, kurator wystaw, krytyk artystyczny, autor publikacji, biegły sądowy z zakresu prawa autorskiego i sztuk wizualnych. Autor opracowań monograficznych na temat prawnych uwarunkowań życia artystycznego. Kurator wystaw oraz redaktor katalogów artystycznych w Polsce i za granicą. Publikował na łamach wielu czasopism artystycznych, m.in. Arteon, Art & Business, Format, Kwartalnik Fotografia, Obieg.pl. Łącznie opublikował ponad 100 artykułów i wywiadów.